vrijdag 17 april 2015

Verantwoording p.i.’s

* Participeren in (landelijke/regionale) onderwijsinnovatie-trajecten
Ik heb deelgenomen aan ‘the challenge’ van dit leerarrangement, waardoor ik actief heb deelgenomen aan onderwijs-innovatietrajecten. Hierbij gaan we met ons leerteam de visualisatie presenteren, waarbij ik een actieve bijdrage ga leveren. Ook middels het voorbereiden van de challenge day, door het geven van peerfeedback en het bekijken van de visualisaties van andere leerteams, laat ik mijn inbreng zien. Daarnaast neem ik, zoals ik beschreven heb in een blogbericht, deel aan de innovatiegroep op mijn werk. Hierbij toon ik mijn bijdrage aan door actief na te denken en een rol te hebben in discussies hierbij.

* Betrekken, waar nodig, van relevante externen (buiten MLI of eigen organisatie) bij onderwijsontwikkeling
Ik heb contact gelegd met externen, waardoor ik een innovatief schoolbezoek geregeld heb bij basisschool de Kwartiermaker. Tijdens dit schoolbezoek hebben we ideeën gedeeld middels verschillende dialogen. Het idee van het portfolio en de inbreng van leerlingen in het leerproces is meegenomen in het eindproduct. Daarnaast hebben we door samenwerking ook gebruik gemaakt van elkaars netwerken binnen ons leerteam, deze netwerken hebben we in beeld gebracht in onze groepsopdracht van quest 0

* Over de grenzen van het eigen vakgebied (context) heen kijken.
Door middel van het innovatieve schoolbezoek heb ik buiten mijn context gekeken. Daarnaast heb ik door middel van samenwerking met mijn leerteam ook buiten mijn vakgebied gekeken, we hebben gekeken naar het onderwijs in verschillende sectoren en deze verweven in ons product. Daarnaast schetst de visualisatie de samenwerking met de omgeving; buiten het eigen vakgebied dus. Ook door het bekijken van het programma Tegenlicht, dat over onderwijsinnovatie ging, heb ik mijn blik verruimd.

* Overzien en beoordelen van de consequenties van (voorgestelde) ontwikkelingen voor de (onderwijs)praktijk van collega’s en hen hierin ondersteunen
In de SWOT analyse en het blogbericht ‘Het toekomstscenario op mijn onderwijspraktijk gelegd’ beschrijf ik de consequenties voor de onderwijspraktijk en de ondersteuning hierin voor collega’s.

* Vertaling van visie op de relatie tussen onderwijs en maatschappelijke ontwikkelingen te naar een concreet toekomstbeeld voor de school.
* Ontwikkeling van visie op onderwijs waarbij verschillende perspectieven, ontwikkelingen en trends (toekomstgericht) worden meegenomen.
* Je bent in staat de grenzen van de maatschappelijke opdracht van de sector te onderbouwen/ beargumenteren.
De bovenstaande drie indicatoren toon ik aan middels het beschrijven van vier scenario’s voor mijn onderwijssector en de vier sectoroverstijgende scenario’s in samenwerking met het leerteam. Ook toont de uitwerking van de trend 'Partnerschap in het onderwijs' de maatschappelijke ontwikkelingen en trends aan. 

* Lef om buiten de kaders te denken en niet in de comfort zone blijven zitten
* Presentatie op een inspirerende wijze met als effect dat luisteraars geboeid raken door het onderwerp
In de voorbereiding op het college van Eric Slaats, heb ik een tool aangedragen dat de flipover overbodig maakte waardoor we buiten kaders hebben gedacht en gewerkt. Ook middels de beschreven scenario’s voor mijn sector en het beschrijven van de sectoroverstijgende scenario’s met ons leerteam, heb ik en hebben wij buiten de kaders gedacht. Dit is ook in onze visualisatie te zien. Middels de prikkelende visualisatie, is het denkbaar dat luisteraars aanstaande maandag geboeid raken door het onderwerp. 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten